Thief: The Dark Project Pierwsza część, można obecnie powiedzieć, kultowej serii gier akcji typu „stealth” lub jak kto woli „first person sneaker”. Akcja gry toczy się w średniowiecznych realiach. Gracz staje się młodym złodziejem, Garrettem, który opuszcza szeregi Strażników (Keepers), tajnego bractwa pilnującego by na świecie panowała równowaga pomiędzy magią, a technologią, i rozpoczyna pracę na własny rachunek. Przed nami dwanaście misji, w których będziemy eksplorować różnorodne lokacje, w tym wielkie szlacheckie posiadłości, kopalnie, katedry Hammeritów itp. Naturalnie na naszej drodze stają zwykli ludzie, strażnicy, zawodowi zabójcy oraz krwiożercze potwory jak zombie. Oryginalnym pomysłem, jak na gry akcji, jest założenie, że bezpośredni atak na przeciwników przeważnie kończy się przegraną. Cele misji wypełnia się raczej unikając oponentów i pułapek, a nie walcząc twarzą w twarz. Jeśli już trzeba kogoś zabić, to najlepiej skradając się od tyłu wbić mu miecz w plecy lub z dużej odległości zatopić w nim strzałę z łuku. Thief wykorzystuje efektowny, w pełni trójwymiarowy silnik graficzny „Dark Engine” (szczegółowo przedstawione warunki atmosferyczne, ładne modele postaci, budynki, tła itp.). Idealnie dopełnia go doskonały dźwięk, który np. ułatwia zorientowanie się, z której strony nadciąga niebezpieczeństwo. Należy także zaznaczyć, że tytuł ten posiada bardzo wciągającą i nieprzewidywalną fabułę pełną ciekawych i oryginalnych zagadek oraz rzadko spotykaną atmosferę.
Thief 2: The Metal Age Thief 2: The Metal Age jest kontynuacją pierwszej części gry, która odniosła duży sukces na całym świecie stając się zalążkiem nowego gatunku gier, który został nazwany FPS - first person sneaker, czyli skradacz z widokiem dla pierwszej osoby. Wciel się ponownie w postać Garretta, złodzieja, skłonnego dokonać nawet najbardziej zuchwałej kradzieży, byle tylko móc na tym zarobić. Rok pracy zaowocował nie tylko pokaźnym majątkiem i sławą, ale także wieloma zaciekłymi wrogami. Nowo wybrany szeryf Gorman Truart, nie do końca wiadomo czemu, rozpoczął szeroko zakrojoną akcję pościgową właśnie za nim. Twoim zadaniem jest utrzymanie Garretta przy życiu oraz rozwiązanie zagadki nagłego wzrostu zainteresowania jego osobą. Wzmocnione patrole, znikający żebracy dają złudne poczucie bezpieczeństwa mieszkańcom, którzy niczego nie świadomi nie zauważają wielu niepokojących sygnałów. Kolejna część rozgrywki będzie się toczyć przeciwko trzem różnym frakcjom kierującym miastem. Thief 2 będzie zawierać te same elementy, które przyczyniły się do sukcesu pierwszej części, która zrewolucjonizowała gatunek FPP głównie poprzez kompleksową symulację otaczającego środowiska, ale także dzięki wysokiemu poziomowi sztucznej inteligencji przeciwników. realistyczna mgła, szczególnie na zewnątrz budynków, doskonale maskującą poczynania gracza ruchoma kamera - Mechaniczne Oko – posiadająca zdolność widzenia w ciemności, powiększania obrazu oraz widzenia w termozwizji nowy rodzaj strzał przyczepiający się do powierzchni innych niż drewno i ziemia mikstura niewidzialności poprawione 16 bitowe tekstury wysokiej rozdzielczości oraz dynamiczne oświetlenie poprawione algorytmy sztucznej inteligencji
Thief: Deadly Shadows Kolejna część kultowej serii Thief, zaliczanej do gatunku gier akcji typu „stealth” lub też FPS - first person sneaker. Podobnie jak w poprzedniczkach, tak i tu gracz staje się średniowiecznym złodziejem Garrettem, prawdziwym mistrzem w swoim fachu, jednakże historia, którą opisuje ten tytuł nie łączy się w sposób bezpośredni z tym, co widzieliśmy w pierwszym i drugim Thiefie. Jest to spowodowane tym, że autorzy, zespół Ion Storm (twórcy m.in. Deus Ex 1 i 2) oraz wydawca Eidos Interactive, chcieli, by Thief III zainteresował i spełnił oczekiwania zarówno starych fanów serii jak nowych graczy, którzy nie mieli styczności z żadną odsłoną tego cyklu. Cała akcja rozgrywa się w obrębie jednego, dużego średniowiecznego miasta, które podobnie jak to miało miejsce w rzeczywistości, podzielone jest pomiędzy biedotę (slumsy) i mieszkańców zamożnych (zamki, wyniosłe katedry, muzea, rezydencje, itp.). Rządzą w nim trzy główne ugrupowania The Order of the Hammer, The Pagans oraz Keepers – z tym ostatnim od dawna związany jest bohater gry. Fabuła rzeczonej produkcji opowiada o wysiłkach Garretta mających na celu powstrzymanie nadchodzącej, dawno przepowiedzianej „ery ciemności”. Bohater, by zapobiec temu kataklizmowi musi wykraść z najlepiej strzeżonych miejsc w mieście najstarsze oraz najcenniejsze skarby i artefakty. Niestety, w trakcie wykonywania swej „roboty”, sprawy nagle się komplikują. Garrett przez przypadek budzi „starożytne zło”, a jakby nie dość tego, ugrupowanie, Keepers, któremu zgodził się pomóc w zażeganiu nadchodzącej „ery ciemności” uznaje go za zdrajcę. Teraz całkowicie osamotniony, bez sojuszników i przyjaciół, musi ocalić miasto przed grożącym mu niebezpieczeństwem oraz wyplatać się z tej intrygi. Na graczy wcielających się w postać Garretta ponownie czeka fascynująca i ekscytująca przygoda oraz to, co lubią najbardziej (to czemu ta seria zawdzięcza swój sukces), czyli włamywanie się do przeróżnych zamków, więzień, podziemi, muzeów czy katedr, skradanie się w ciemnościach, obezwładnianie wartowników oraz wykradanie różnych skarbów. Akcja gry podzielona została na szereg misji, które można ukończyć na kilka sposobów. Nasz bohater jest doświadczonym i świetnie wyszkolonym złodziejem, potrafi wspinać się murach, bezszelestnie skradać oraz perfekcyjnie używać noża, łuku (kilka typów strzał) oraz innych złodziejsko/skrytobójczych gadżetów. Dużą nowością i unowocześnieniem w tej części jest mechanizm zwany „body awareness”, dzięki któremu gracz może widzieć ręce swego bohatera i dzięki temu mieć większą kontrolę nad tym co on wykonuje, czy to otwiera zamki, czy wspina się (widzimy kolejne wypukłości - punkty podparcia - w np. murze). Dużym atutem tego Thiefa jest też nowoczesny silnik graficzny ze specjalnym systemem oświetlenia i cieniowania (użyty też w grze Deus Ex 2), zaawansowany silnik fizyczny drugiej generacji firmy Havok oraz pełniący bardzo ważną rolę, przestrzenny system dźwiękowy, dzięki któremu gracz możne rozpoznać, z którego kierunku zbliża się strażnik, po czym stąpa (dywan, czy goły kamień), itp. Nie należy też zapominać o bardzo rozbudowanej sztucznej inteligencji sterującej komputerowymi postaciami, strażnikami, innymi złodziejami, czy skrytobójcami.